Dlaczego strzelcowi warto się „ruszać”



Krótka rozprawa o konieczności strzeleckiej ruchliwości


Dlaczego warto się „ruszać”, czyli innymi słowy uprawiać systematycznie aktywność ruchową? Pytanie to zapewne niejednokrotnie drąży świadomość zasiedziałej braci strzeleckiej. Takie pytanie niejednokrotnie zadajemy sobie również patrząc na biegających po parku, jeżdżących ulicą na rowerach „wariatach”. Po co oni to robią? My strzelcy mamy przecież taki fajny sport. Fajny, ponieważ nie musimy się wysilać, mamy „pod-dupniki”... ach przepraszam, poduszki strzeleckie, maty i siadamy, kładziemy się i uprawiamy sport.


Wiatrówki to nasze hobby, ruch a strzelectwo
Na zawodach szybko podstawowym problemem staje się... dobrze usiąść


No właśnie uprawiamy sport, czyli napinamy mięśnie w statycznych pozycjach, zmuszając je do pracy ponad fizjologiczną normę. I potem okazuje się, że doskwierają nam bóle kręgosłupa, barków, bolą również ręce i nogi, i dochodzimy do słusznego wniosku, że nie o to chodziło.

I co dalej zapytacie?
RUCH, no właśnie ruch, ale nie taki który angażuje tylko część Naszego narządu ruchu, tylko globalny zmuszający do pracy wszystkie grupy mięśniowe i stawy. Zapytacie i zapewne słusznie, a co to ten narząd ruchu. Odpowiem w dużym skrócie; narząd ruchu możemy najprościej podzielić na bierny i czynny ,w skład części biernej narządu ruchu możemy zaliczyć układ kostny (składający się u dorosłego człowieka z około 206 kości) i stawowo-więzadłowy, a części czynnej układ mięśniowy, już z tego prostego podziału możemy zauważyć, że czynny narząd ruchu to zespół aktywnie działających mięśni. Jego zadaniem jest poprzez kurczenie się i rozkurczanie zmiana położenia względem siebie poszczególnych kości, a co za tym idzie wywoływanie ruchu w stawach.


Wiatrówki to nasze hobby, ruch a strzelectwo
Przejście toru to nie tylko kilometry w nogach i godziny stania w kręgosłupie - to także dźwiganie kilogramów


No dobrze powiecie, rozumiemy, że należy ćwiczyć mięśnie, uruchamiać stawy, ale co z tego za korzyści dla innych części ciała?
I tu również odpowiedź wydaje się prosta. Inne, ściśle współpracujące z narządem ruchu układy to: układ nerwowy jako nadrzędny, sterujący wszystkimi funkcjami organizmu i to zarówno tymi zależnymi od naszej woli, jak i tymi na których funkcjonowanie nie mamy najmniejszego wpływ. Układ krwionośny zaopatrujący mięśnie i kości w potrzebne do prawidłowego funkcjonowania substancje odżywcze, oraz układ oddechowy dostarczający niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tlenu. I tak znowu dochodzimy do sedna sprawy, ponieważ podczas ruchu następuje rozciąganie torebek stawowych, więzadeł i mięśni, co wywołuje bodźcowanie i stymuluje centralny układ nerwowy, zmuszając go intensywniejszej pracy. Systematycznie uprawiana aktywność ruchowa pozwala na kształtowanie prawidłowych reakcji ze strony układu nerwowego, pozwala wpływać na jego szybkość reakcji na bodźce zewnętrzne, kształtuje prawidłową orientacje przestrzenną, odczuwanie swojego ciała, oraz wpływa na zmniejszenie zaburzeń równowagi. Nie należy tez zapominać o fakcie intensywnego wytwarzania w mózgu endorfin, czyli hormonu szczęścia, czego zapewne nieraz doświadczyliście odczuwając po dużym wysiłku fizycznym nie tylko zmęczenie, ale i pewnego rodzaju uczucie szczęścia.


Wiatrówki to nasze hobby, ruch a strzelectwo
Zawody to okazja nie tylko postrzelać, ale także porozmawiać... a przy okazji odpocząć


I znowu padnie pytanie: a co my z tego będziemy mieć?
Odpowiedź nasuwa się sama. Większa szybkość reakcji na bodźce, to szybsza reakcja na zmieniające się podczas zawodów warunki atmosferyczne, to również możliwość sprawniejszej adaptacji oka do różnych warunków oświetlenia, to także lepsze wyczucie ułożenia własnego ciała i dzięki temu możliwość przyjęcia prawidłowej pozycji strzeleckiej. Oczywiście to wszystko fizyczne aspekty, nie zapominajcie o tej endorfince, to naprawdę uzależnia.

No dobrze a co do tego mają nasze płuca?
Także nasz układ oddechowy odnosi olbrzymie korzyści z faktu systematycznego ruszania naszym ciałem. Ruch w układzie oddechowym powoduje uelastycznienie tkanki płucnej, wpływa pozytywnie na mięśnie oddechowe zwiększając ich wytrzymałość, zdolność do długotrwałego wysiłku, a co za tym idzie zwiększa ogólną wytrzymałość organizmu na zmęczenie. Ćwiczenia fizyczne wykorzystujące odpowiednie techniki oddechowe pomagają zwiększyć pojemność życiową płuc, co ma zasadniczy wpływ na stopień utlenowania krwi, kształtują wygląd i funkcje klatki piersiowej co ma duże znaczenie w kształtowaniu postawy i sylwetki człowieka.

Zapytacie i co z tego?
No to sobie przypomnijcie widok niektórych z nas wspinających się z całym majdanem pod niewielka górkę i spazmatycznie łapiących oddech. I wstyd to poniekąd i zdrowo nie jest. Poza tym wytrawny strzelec powinien umieć utrzymać przez pewien czas bezdech podczas celowania, nie uważacie, że komicznie wygląda zawodnik siny z braku tlenu w płucach. Nikogo też nie trzeba chyba przekonywać o tym jak zbawienny wpływ mają ćwiczenia fizyczne na serce i układ krążenia. Serce jako organ będący głównym „dostarczycielem” krwi do całego ciała musi w sposób bardzo elastyczny i szybki reagować na zwiększone zapotrzebowanie tlenowe w mięśniach poddawanych treningowi fizycznemu, dlatego też u osób uprawiających sport często można zaobserwować przerost lewej komory serca w wyniku adaptacji do zmieniających się warunków zewnętrznych. Ćwiczenia zwiększają wydolność i sprawność układu krążenia, ułatwiają dopływ krwi tętniczej na obwód i powrót żylnej. I tutaj nikogo chyba nie trzeba przekonywać o ryzyku zawału serca, czy udaru mózgu. Oczywiście, ruch to nie tylko zbawienny środek dla układu nerwowego, oddechowego i krążenia, to także panaceum na wiele schorzeń dróg moczowo - płciowych i innych narządów wewnętrznych.


Wiatrówki to nasze hobby, ruch a strzelectwo
Nie da się ukryć - po całym dniu na torze większość jest padnięta...


Reasumując, ruch i ćwiczenia fizyczne są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, dlatego nie wahajmy się ani chwili i zacznijmy ćwiczyć, ruszać się już od dziś. Nadchodzi sezon wakacyjny i wypoczywać możemy równie dobrze, na ścieżce rowerowej, biegając w lesie lub wędrując po okolicy. A potem do zobaczenia na strzelnicy, gdzie bez zadyszki, radośni będziemy kładli wszystkie cele nie odczuwając bólu pleców.


Autor: Robert "robertw" Włodarczyk
Zdjęcia: Stefan "Stn" Nyka