Tuning wiatrówki AirMaster 300



Poprawianie tureckiej kopii wiatrówki Gamo CFX


Turecka wiatrówka AirMaster 300 nie oszałamia jakością wykonania. Prowokuje to, by wzorem Hatsana, wykorzystać wiatrówkę jako "bazę" do poprawek. Ponieważ jest to kopia wiatrówki Gamo CFX, opis tuningu staje się tym bardziej uniwersalny.
Moja praca nad tą wiatrówką została podzielona, w miarę rozwijania prac, na kilka etapów. To co powstało, niewiele już przypomina wersję wejściową...


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Najpierw była rozbiórka.

Zaznaczyłem miejsca, w których należy nacisnąć (np. wkrętakiem), żeby wyjąć zaślepki, które nam umożliwią dostanie sie do śrub mocujących cylinder.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Trochę bebechów ze standardowej wiatrówki - skromnie to wygląda...


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Tuning nr 1

W zakres prac wchodziło:
- polerowanie cylindra na lusterko
- polerowanie tłoka
- dołożenie korka z poliamidu PA6 na koniec sprężyny
- dołożenie podkładki z brązu fosforyzowego na korek
- złożenie koszulki termokurczliwej na prowadnicę sprężyny
- dołożenie podkładki z brązu fosforyzowego od strony prowadnicy sprężyny
- dołożenie podkładki z teflonu od strony prowadnicy sprężyny
- polerowanie końcówek sprężyn na lusterko "sprężyna oryginalna"
- polerowanie spustu
- wymiana uszczelki tłoka na uszczelkę Zepto
- dociążenie kolby ciężarkiem 750 gram
- wyciszenie kolby pianką i gąbką
- smarowanie mechnizmów smarem molibdenowym, silikonowym i miedzianym.

Na zdjęciach widać wnętrze cylindra przed polerowaniem. Widać głębokie rysy wzdłuż cylindra.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Poniżej wnętrze cylindra po wykonaniu polerki - zniknęły głębokie rysy.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Tłok, widać głębokie rysy na końcu.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Tłok po zabiegu szlifowania i polerowania.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wymieniłem uszkodzoną oryginalną uszczelkę tłoka - nie mam dla porównania zdjęć z założoną uszczelką Zepto.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Założyłem na prowadnicę koszulkę termokurczliwą celem zmniejszenia luzu między sprężyną a prowadnicą.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Założona koszulka zmniejszy prawdopodobieństwo wykrzywiania sie sprężyny oraz zapewni cichszą pracę.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Sprężyny: standardowa z lewej i tuningowa z prawej. Widać niedopracowane końce sprężyn - są zbyt ostro obrobione, będą niszczyć podkładki z brązu.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Sprężyny po szlifowaniu i polerce. Dzięki temu będzie lepszy poślizg miedzy sprężyną a podkładką z brązu, łatwiejsze i płynniejsze skręcanie sprężyny. Można sie w nich przejrzeć...


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wypełniłem puste miejsca w łożu gąbką, celem wyciszenia pracy.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Dociążyłem kolbę, celem poprawy wyważenia i zmniejszenia "kopnięcia" podczas strzału. Wypełnienie pianką pozwoliło dodatkowo wyciszyć karabinek, został zlikwidowany efekt pudła rezonansowego.
Najpierw jednak trzeba zaślepić otwór w kolbie, żeby pianka sie nie przedostała do wnętrza systemu.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Najlepiej zaślepić otwór od środka kolby. Na zdjęciach tego nie ma, ale ja to zrobiłem za pomocą kawałka foli z torebki jednorazowej.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Ciężarek stalowy o masie 750 gram owinąłem folią bąbelkową, a następnie wypełniłem pianką poliuretanową - taką do obrabiania okien.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Brzeg kolby okleiłem taśmą malarską, żeby się nie ubrudziła.
WAŻNE! Gdyby wam się ubrudziła kolba pianką, nie wycierać ani nie zmywać - poczekać aż wyschnie, to wtedy bez problemu ją oderwiecie.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Nadmiar pianki po wyschnięciu obciąłem.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


A teraz najlepsze - zestaw podkładek służących jako łożysko ślizgowe, założonych na dwóch końcach sprężyny. Podkładka pierwsza z lewej idzie na korek z poliamidu PA6, do wnętrza tłoka środkowa. Te z prawej idą na prowadnicę sprężyny. Na dalszych zdjęciach będzie to widać.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Elementy składowe całego zestawu.
Tłok polerowany z uszczelką Zepto, prowadnica stalowa z założona koszulką termokurczliwą, korek z poliamidu, podkładka z brązu, podkładka z brązu oraz teflonowa, dwie sprezyny: u góry fabryczna (32 zwoje, drut 3.2 mm. długość 285 mm) i na dole tuningowa (39 zwoji, drut 3.55 mm, długość 285 mm).


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Łożyskowanie wykonane z podkładek z brązu i teflonu na prowadnicy sprężyny.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Łożyskowanie na korku poliamidowym.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Części w postaci złożonej.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wszystko to, co widać na zdjęciach, zostało złożone ze sprężyną oryginalną = efekty był już bardzo zadowalające. Strzela się o wiele lepiej, wiatrówka nie ma takiego "kopa", strzał jest szybki i krótki, do tego jest o wiele cichszy. Ma lepszą nośność śrutu, poprawiła się celność i skupienie. Teraz strzelam bez problemów na 60 metrów z podpórki jak i z kolanka do puszki od piwa. Strzelam też ze śrutu, z którym wcześniej miałem problem trafić w tą puszkę z 60 m.

Teraz trochę pomiarów z chronografu po kilkudziesięciu przestrzeleniach przed tuningiem i po, wyniki średnie dla każdego śrutu:
- szpic turecki z 11J na 14.2J
- Gamo ciężki z 8.5J na 12.3J
- słowacki czarny z 8.8J na 11.8J
- Umarex płaski z 7J na 12.3J
- Tomitex kula molet z 9J na 11.9J
- Crosman Pointed z 8.8J na 11J

Tuning nr 2

Wszystkie elementy zostały te same, została tylko zmieniona sprężyna z firmowej na tuningową. Co do jakości strzelania nic sie nie zmieniło, wszystko było świetnie. Może naciąg sprezyny był trochę ciężki...
Wyniki pomiarów były następujące:
- szpic turecki z 11J na 21.5J
- Gamo ciężki z 8.5J na 14.2 J
- Umarex płaski z 7J na 20.6J

No i łup, pękł korek z poliamidu!


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Po tej awarii powróciłem do zestawu z tuningu nr 1 i szykowałem sie do tuningu nr 3.

Tuning nr 3

Prace tutaj polegały na dołożeniu dociażnika tłoka oraz podkładki z brązu zamiast korka z poliamidu. Tłok ważył 150g + dociążnik 85g, razem 235 gram, doszło skrócenie spreżyny do 265 mm - reszta została bez zmian.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wyniki pomiarów na chrono były o wiele bardziej powtarzalne, różnice między poszczególnymi śrutami zmalały i wyglądały następująco:
- szpic turecki z 14.2J na 15.2J
- Gamo ciężki z 12.3J na 14.8J
- słowacki czarny z 11.8J na 14.2J
- Umarex płaski z 12.3J na 14.4J
- Tomitex kula molet z 11.9J na 16.8J
- Crosman Pointed z 11J na 15.1J

Bywają odskoki strzałów powyżej 17J, np. po czyszczeniu lufy. Gdy po przesmarowaniu przestrzeliłem filcem, a następnie strzeliłem Tomitexem, to wyniki były na poziomie 22-24J.

Co do samego strzelania, to obecny zestaw najbardziej mi odpowiada. Wiatrówka ma o wiele mniejszego "kopa", strzał jest szybki i krótki, dynamiczny, jest też o wiele cichszy. Powtarzalność strzałów jest o wiele większa, wzrosło skupienie, zdecydowanie wzrosła energia wylotowa bez utraty celności. Tak jak pisałem, teraz bez problemów strzelam na 60 metrów z kolana czy podpórki do puszki po piwie, co wcześniej też było możliwe, lecz liczba trafień była mniejsza.

Tuning nr 4

Zakres prac obejmował następujące zmiany:
- zmiękczenie spustu poprzez zastosowanie sprężyny języka spustowego z cieńszego drutu,
- zrobienie spustu dwustopniowego, z regulacja pierwszego stopnia,
- dołożenie do spustu 7 podkładek mosiężnych likwidujących luzy i poprawiające pracę całego mechanizmu spustowego.

Na tym zdjęciu widać śrubkę imbusową do regulacji pierwszego stopnia. Początek śruby (czego nie widać) zrobiłem zaokrąglony, żeby lepiej się ślizgał po elemencie spustu.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Tutaj jest rysunek w przekroju jak to wygląda. Wlutowałem taką mała kostkę stalową i nagwintowałem gwintownikiem M3.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Na tym zdjęciu widać jedną z wielu podkładek mosiężnych, które zamontowałem w spuście. Dzięki nim poszczególne elementy spustu działają precyzyjniej i zostały wyeliminowane miejsca tarcia elementów między sobą. Wszystko zostało nasmarowane.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Zastosowałem sprężynę języka spustowego z cieńszego drutu. Spust jest teraz bardziej miękki i przewidywalny. Spust jest teraz dwustopniowy, bardziej precyzyjny. Pierwszy stopień miękki, drugi twardszy. Jest możliwość regulacji długości pierwszego stopnia.
Zmiany zastosowane w spuście dają zadowalające efekty.

Tuning nr 5

Tuning ten obejmował zmiany związane ze zastosowaniem o wiele dłuższej i cieńszej prowadnicy sprężyny. Na tą stalową prowadnicę zastosowałem prowadnicę z poliamidu, dodatkowo na drugi koniec zastosowałem prowadnicę ze sprzęgłem. Czemu zastosowałem dłuższą i cieńszą prowadnicę, która jest sztywno osadzona, a na nią prowadnice z poliamidu? A to dlatego, że na takiej sztywnej i prostej prowadnicy sprężyna będzie się prowadziła prosto i osiowo względem tłoka. Jak widać na zdjęciach, na drugim końcu sprężyny zastosowałem prowadnicę z poliamidu ze sprzęgłem, która ma za zadanie podczas naciągania systemu niwelowanie pewnych nieosiowych naprężeń i wyboczeń sprężyny.
Oczywiście zostały też zastosowane podkładki stalowe działające jako łożyska ślizgowe.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Cały system działała teraz bardziej miękko i precyzyjnie podczas naciągania sprężyny i strzału, nie słychać żadnych nieprzyjemnych trzasków i zgrzytów.
Jak widać zastosowałem osłonę przeciwsmarową PET, to też spowodowało wyciszenie. Sprężyna została pokryta dwusiarczkiem molibdenu stąd ten ciemnoszary kolor.

W prezentowanym modelu została zastosowana sprężyna OTEVA 70SC długości 305 mm, 36 zwoji, drut 3.2 mm. Podkładka z brązu została zastąpiona stalową, ponieważ w zaczęła się robić "bieżnia" od sprężyny. Krótko mówiąc, podkładka się wycierała w miejscu styku ze sprężyną i nie była to wina źle obrobionej końcówki sprężyny. Tak więc polecam stalowe podkładki pod sprężynę, oczywiście wszystko spasowane i wypolerowane na lustro. Jeśli ktoś chce stosować brąz, to tylko Fosforobrąz B101 lub ewentualnie Brąz krzemowy BK31.

Tuning nr 6

Najważniejszą innowacją w tym tuningu był system dzielonej spreżyny. Tuning nr 6 obejmował zmiany podobne jak w tuningu nr 5, związane z zastosowaniem o wiele dłuższej i cieńszej prowadnicy sprężyny. Na tą stalową prowadnicę została zastosowana prowadnica z poliamidu, dodatkowo na drugi koniec została zastosowana prowadnica ze sprzęgłem, pośrodku zoztał zamontowany łącznik sprężyn.
W przypadku tego tuningu prowadnice są jednakowej długości.
Oczywiście zostały też zastosowane podkładki stalowe, działające jako łożyska ślizgowe.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Jakie efekty przyniósł system dzielonych sprężyn? Osobiście nie odczułem żadnego efektu...
Myślę, że nie ma sensu robić takiego systemu w przypadku AirMastera, wiatrówka w tuningu nr 5 zachowywała się podobnie. Mało tego, żeby uzyskać energię taką, jak na pojedynczej sprężynie, trzeba zastosować dwie sprężyny, których suma zwoji jest większa jak w przypadku pojedynczej sprężyny...
Tak więc w moim odczuciu lepiej zostać przy pojedyńczej sprężynie.

Tuning nr 7

Skróciłem lufę do długości 280 mm, zrobiłem koronę lufy, założyłem tłumik czterokomorowy według mojego pomysłu. Zastosowałem specjalny typ uchwytu do naciągu mojego patentu.

Powiem tak... jestem pozytywnie zaszokowany efektami tej modyfikacji... i w jednym przypadku negatywnie. Myślę, że ze wszystkich zmian jakie dokonałem w tej wiatrówce właśnie te ostatnie modyfikacje dały najbardziej odczuwalny efekt. Tak więc ludzie tnijcie lufy!

Zacznę od pozytywów:
- zdecydowanie poprawił się cykl strzału: krótki, przyjemny, bez szarpnięć i jeszcze mniejszy "kop",
- poprawiło się skupienie i to znaczne wykonałem kilka strzałów na 30m i efekty są zdumiewające,
- tłumik bardzo wyciszył wiatrówkę, głownie strzał - jeśli coś słychać, to hałas dobiegający z systemu tłoka,
- przed ucinką wiatrówka była dość długa, a skrócenie lufy o 16 cm spowodowało, że jest krótsza i poręczniejsza - co najważniejsze, wybacza błędy strzelca, te minimalne ruchy podczas strzału, które powodowały zniesienie śrutu z zaplanowanego celu

Minus...
- po skróceniu lufy spadła energia wylotowa z 15.8-16.2J do 13.5- 14J czyli około 2J w dół.

Warto było dokonać tego skrócenia lufy, dołożenia tłumika no i sporo innych poprawek które zastosowałem w tej wiatrówce wcześniej. Obecnie bardzo przyjemnie się nim strzela i do tego bardzo celnie.
Miałem możliwość porównania mojego zmodyfikowanego karabinka z innym AirMasterem wyciągniętym prosto z pudełka i... powiem tak - nie ma co porównywać.
Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę to, że te wszystkie przeróbki kosztowały mnie trochę chęci, czasu i ciut pieniędzy.

A teraz dwa zdjęcia mojego AirMastera 300 przed i po modyfikacji.

Przed... może zgrabniej wygląda:


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.

Po... gorzej wygląda ale o niebo lepiej strzela:


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Zaprojektowałem tłumik według mojego pomysłu: waga 305 gram, długość 180 mm, średnica 30 mm, czterokomorowy z wyciszeniem. Materiał jaki zastosowałem to aluminium na rurkę oraz stal na przedni i tylni korek oraz przegrody. Jako wyciszenia użyłem specjalnej maty, odpornej na wysoką temperaturę.
Mocowanie tłumika do lufy wykonałem za pomocą śrubek imbusowych M4.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Po malowaniu:


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Efekt końcowy:


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Zrobiłem pomiar natężenia dźwięku fonometrem podczas strzału z tłumikiem oraz bez. Pomiar był wykonany niezbyt profesjonalnym miernikiem, miałem tylko do dyspozycji fonometr wbudowany w telefonie. Głównie chodziło o porównanie różnic. Pomiar wykonywany w tych samych warunkach i odległości do wiatrówki.
- AirMaster 300 bez tłumika 87dB
- AirMaster 300 z tłumikiem 81dB
Dla porównania Weihrauch HW97k z przegrodami w separatorze, czyli mikro tłumik - 84dB.

Następnym etapem było dorobienie mocowania naciągu. Nie chciałem zakładać jakiejś tam blaszki z chińskich wiatrówek, więc dorobiłem z kawałku żelastwa takie mocowanie naciągu, które jest również przykręcone do lufy za pomocą dwóch śrub imbusowych M4.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Kolejny etap to obcięcie lufy. Ja skróciłem ją do długości 280 mm. Jak się później okazało chyba trochę zbyt dużo, bo zamiast nieco wzrosnąć, energia po prostu spadła i to o jakieś 2J.
Oczywiście wykonałem koronę lufy za pomocą freza i kamienia szlifierskiego. Należy wspomnieć, że oryginalnie w tej wiatrówce nie było korony ani nic podobnego - była po prostu ucięta i tyle.

Ucinka lufy.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Korona lufy.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Na lufie nawierciłem punkty pod lepsze mocowanie w/w detali.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


No i sprzęt w całej swojej okazałości po dokonaniu montażu:


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.

Przy okazji ostatniego tuningu chciałem poprawić uchwyt rączki naciągu. Jako, że mam ograniczony dostęp do tokarki, to wykombinowałem coś w zastępstwie. Przy okazji ostatniej rozbiórki, która była spowodowana pęknięciem osady w miejscu przykręcania do całości, dałem osadę do pospawania następnie poskładałem i zrobiłem rączkę.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Wiatrówki to nasze hobby. Tuning wiatrówki AirMaster 300.


Podsumowanie

Tak jak wcześniej pisałem, spadła energia wylotowa śrutu, tak więc wymieniłem sprężynę na mocniejszą, po czym nie dawało mi to spać i postanowiłem jeszcze pokombinować. Założyłem starą sprężynę i zwiększyłem napięcie wstępne do około 45 mm. Obecnie po przestrzeleniu AirMaster 300 strzela na poziomie 15.7-16.3J.
Znając trochę tą wiatrówkę po kilkudziesięciu śrutach energia powinna oscylować na poziomie 16.1-16.8J.

Jakie osiągnąłem rezultaty po tych wszystkich zabiegach:
- zdecydowanie poprawił się cykl strzału - krótki, przyjemny, bez szarpnięć i jeszcze mniejszy "kop".
- bardzo poprawiło się skupienie - wykonałem kilka strzałów na 30 m i efekty są zdumiewające, być może to efekt skrócenia lufy lub korony lufy,
- tłumik bardzo wyciszył wiatrówkę, głownie strzał - jeśli coś słychać, to hałas dobiegający z systemu tłoka,
- wiatrówka jest krótsza i poręczniejsza, wybacza minimalne błędy strzelca


Autor: DoktorPio
Zdjęcia: autor


koszty

mam pytanie, ile całe dodatki kosztowały i gdzie moznaby je kupic? chetnie zająłbym się tą wiarówką...


portret użytkownika Miki

Jeżeli dysponujesz własnym parkiem maszynowym i zdolnościami

manualnymi, to można się pobawić, koszt zabawy nie przekroczy wartości samej wiatrówki. Jak zechcesz to wszystko zlecać, to zapłacisz dwa razy tyle, i jakość usługi będzie hmm... Mierna...



A w efekcie uzyskasz wiatrówkę, z której czas jakiś postrzelasz, ale nie sprzedasz jej za więcej, niż wydałeś na nową, koszt "tuningu" idzie w diabły.


Serwis, tuning wiatrówek CO2

portret użytkownika mmajstruk

Mam wątpliwości...

Ogólnie fajnie, jeszcze lepiej, że się komuś chciało coś zrobić i coś napisać. Zabawa z wiatrówką dobra, ale...

...jak się nie samemu wszystkiego zrobić, to koszty są więcej warte jak ta wiatrówka - to już lepiej kupić coś porządnego, niż takim kosztem przebudowywać przeciętną w sumie wiatrówkę?

...dlaczego tak kombinować z prowadnicą, zamiast po prostu wykonać porządną z tworzywa?

...po co osłona PET - do samego wyciszenia bez sensu, skoro to kolejny element, który może się zepsuć?

...brakuje jednoznacznych testów prędkości, stabilności, tarcz ze skupieniem.


Ale są też i pewniaki...

...spręzyna dzielona - dobrze, że ktoś to w końcu sprawdził i napisał: daje tyle co nic, poza lepszym samopoczuciem z posiadania magicznego dodatku.

...skrócenie lufy - nie ma co się dziwić, że energia spadła - to normalne i przewidywalne.

...magiczne podkładki nie są takie wspaniałe, poza efektem psychologicznym.


Ciekawe, że psychika aż tak bardzo wpływa na to, jak strzelamy...



Ojciec Donosiciel
Nosił wilk razy kilka, donieśli na Miłka...

portret użytkownika DoktorPio

Obrona !

Hmm pieniądze pieniądze pieniądze czy tylko to sie liczy ?

Co do kosztów to nie liczę bo to jest hobby :) ale i tak nie są one takie duże.

Lubie majsterkować po prostu chciałem coś ulepszyć i poprawić.

A porządnych wiatrówek mi nie brakuje mam kilka :)



Co do prowadnicy to była stalowa z koszulką termokurczliwą oraz ta prowadnica stalowa z nakładka z poliamidu, pojedyncza lub do systemu dzielonych sprężyn.



A co do PET to będę tego bronił cała piersią :) bo faktycznie wycisza kontakt (brzęczenie) sprężyny z wewnętrzna częścią tłoka.



Co do pomiarów a zwłaszcza tarcz to gdzieś takowe posiadam i je publikowałem na innych forach (mogę podać linki do stron)



Co do sprężyny dzielonej to fakt akurat w tym karabinku to efekt jest mierny, natomiast system dzielonej sprężyny w HW97k które też posiadam jest odczuwalny i watr zachodu !!!



Co do skrócenia lufy to po prostu zbytnio ją skróciłem 16cm i stad ten spadek mocy, ciort z tą mocą ! w tym karabinku podniesienie mocy to nie problem :) optimum skrócenia lufy to 10cm sprawdzone na innym karabinku. Brak spadku mocy jest poprawa jak opisana w temacie wyżej.

- zdecydowanie poprawił się cykl strzału: krótki, przyjemny, bez szarpnięć i jeszcze mniejszy "kop",

- poprawiło się skupienie i to znaczne wykonałem kilka strzałów na 30m i efekty są zdumiewające,



Co do podkładek to faktycznie można wyeliminować podkładkę od strony dociąznika ale jeśli jest zamiast dociaznika korek z poliamidu to warto podkładkę dać.

Natomiast podkładka od strony prowadnicy jest wymagana co prawda miedzy podkładkę z brązu a korek prowadnicy jest podkładka z teflonu ale możemy zastąpić ją podkładką z PET chodzi o odizolowanie podkładki od korka prowadnicy,wycisza prace.



Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś pytania i wątpliwości chętnie odpowiem i jak trzeba udowodnię :)



A jako że kolekcja moich karabinków się ciągle powiększa to prezentowany AirMaster w niedługim czasie pójdzie na sprzedaż !


BSA Lonestar 3-9x50
AirArms TX200 Mk3 4-16x50
HW 97K 3,5-10x40
AirMaster 300

portret użytkownika devil75

BRAWO

Kawal dobrej roboty dobry przykład jak z niedrogiej wiatrówki zrobić bardziej przyjazne dla użytkownika a zwłaszcza dla układu nerwowego urządzenie do rekreacji a także do osiągania w miarę przyzwoitych wyników w strzelaniu tarczowym zakres robot imponujący bardzo dobrze napisany artykuł fajnie się go czyta dozo zdjęć porostu same plusy tylko mam jedno pytanie czy gamo CFX jest tak samo niedopracowane czy w razie chęci poprawy działania i tuningu przy okazji trzeba by było wykonać te same czynności .


FX RANCHERO +BURRIS TIMBERLINE 4,5-14x32 AO BP[B SQARE][B C]+ WEIHRAUCH SILENCER

Ciekawe

Dobry opis tuningu tej wiatrówki... ciekawe czy nie skróci to jej żywotności, ale myśle że ją przedłuży dzięki prowadnicy, podkładkom, wypolerowaniem i zastosowaniem obciążników... chyba te wywarzenie sam zastosuje w swojej... chince. Zaciekawiło mnie ilość zdjęć jak to podobało się devil75. Mam jednak pytanie: czy jak w wiatrówce qb 36 jeśli wymieniłem prowadnicę zrobioną z gwoździa to dobry pomysł?

Z góry dzięki za odpowiedź!!! ;)


Hatsan 95 cekaus + DOC + SM OP25c

portret użytkownika Julius

Prowadnica z gwoździa??????

Wymieniłeś prowadnicę która była z gwoździa czy na taką zrobioną z gwoździa...????

Nie ukrywam że jak to przeczytałem to się nieźle uśmiałem.....


Full Metal Jacket

portret użytkownika devil75

MAŁO W TYM PRZEKONANIA

Słowa te kieruje do ojca założyciela wiem ze morze nie powinienem polemizować z 4 władza w Polsce a 1 na tym portalu ale moim zdaniem autor przeróbek wykonał kawal dobrej roboty pomijając koszt bazy 250-300zl[dane alledrogo.pl][akurw...alledrogo.cz.]wiem nie wszyscy jeszcze możemy się poczuć w pełni europejczykami jeździć po targach bawić się zabawkami za kilka a czasem naście tysięcy złotych i nawiasem mówiąc większość popsuć:-} nie ujmuje tu niczym autorowi bo to nie jedyna jego wiatrówka w jego kolekcji tylko nawiązuje do braku entuzjazmu w słowach padre .

100 kiepskich dziennikarzy i adwokatów na dnie oceanu to nic innego jak................DOBRY POCZĄTEK.chaslo przerobione na mój użytek.


FX RANCHERO +BURRIS TIMBERLINE 4,5-14x32 AO BP[B SQARE][B C]+ WEIHRAUCH SILENCER

portret użytkownika mmajstruk

Ale o co chodzi?

Ja tylko zwróciłem uwagę na pewne wątpliwości które mam. A mam do nich prawo...

Pal sześć, że ktoś ma narzędzia, umiejętności i chęci - jego czas, jego zabawa. Za to teraz spróbuj policzyć koszt tego, gdy takowych ci brakuje. Wiadomo, pieniędzmi nikt nie śmierdzi... ale widziałem już Slavię za 1800 zł. To nie była tania wiatrówka, a nadal to tylko Slavia. A wystarczyło zamiast wsadzać kasę w tuning, te pieniądze odkładać... Gdzieś jest złoty środek. Autor poszedł na całość - cześć mu i chwała, bo pokazał możliwości - a każdy chyba musi go sobie znaleźć sam.


A jakbym uważał, że artykuł jest do kitu, to by się tutaj nie znajdował... ;)



Ojciec Donosiciel
Nosił wilk razy kilka, donieśli na Miłka...

portret użytkownika wojtek_pl

Kupa roboty.

Ale się narobiłeś... :)

A tak w ogóle to fajny opis.


Advocatus Diaboli Localis

"Porządny obywatel najbardziej powinien się obawiać ludzi, którzy twierdzą, że porządny obywatel nie ma się czego obawiać"

Świetna robota

Oby więcej tak szczegółowych opisów do tuningu .Sam posiadam Hatsana 85 i wiele opisanych tutaj czynności zastosowałem takze u siebie co dało znaczaca poprawę i kulturę pracy wiatrówki.Krytyką bym sie nie przejmował,zawsze mozna coś z niej wyciagnąć.Wszystko co robimy z naszymi plujkami robimy dla siebie.

pozdrawiam


portret użytkownika DoktorPio

A tuning Hatsana też zrobiłem

A tuning Hatsana też zrobiłem tyle ze modelu Hatsan 35 opisałem go na innym forum, może materiał nie jest tak rozległy jak opis powyżej ale zawsze to coś .

Może kolega wojtek_pl też go opublikuje :)

Pozdrawiam


BSA Lonestar 3-9x50
AirArms TX200 Mk3 4-16x50
HW 97K 3,5-10x40
AirMaster 300

portret użytkownika DoktorPio

Koszt tuningu

Maksymalny koszt tuningu jaki był poniesiony przeze mnie przy tej wiatrówce oceniam na jakieś max 100-150zł :)



Pozdrawiam


BSA Lonestar 3-9x50
AirArms TX200 Mk3 4-16x50
HW 97K 3,5-10x40
AirMaster 300

sprężyna dzielona

Nic dziwnego, że system dzielonej sprężyny nie dał zauważalnych efektów, ze zdjęć wynika, że obie sprężyny mają zwoje skręcone w tą samą stronę. O ile dobrze się orientuję, to jedna powinna być prawo a druga lewoskrętna. Mimo wszystko kawał dobrej roboty, podziwiam zaangażowanie.


portret użytkownika DoktorPio

Te sprężyny fotkach to była

Te sprężyny fotkach to była wersja pierwotna. Podczas testów były założone sprężyny prawo i lewo skrętne, efekt jak pisałem wyżej :/


BSA Lonestar 3-9x50
AirArms TX200 Mk3 4-16x50
HW 97K 3,5-10x40
AirMaster 300

sprzet i zdolnosci zawsze sa,

sprzet i zdolnosci zawsze sa, ale gdzie mozna kupic materiał?


Prowadnica

Nie... wymieniłem prowadnice która była w kształcie "+" na zrobioną z gwoździa. Myślę że to dobry pomysł bo nie mam warsztatu a prowadnica jest dopasowana w miarę dobrze. Ważne, że jest okrągła i nie chrobocze podczas naciągania...


Hatsan 95 cekaus + DOC + SM OP25c

:O

ooooszty :O to się nazywa "wzorowy" tuning i prezentacja!!! gratuluję udanego tuningu :)


:) Opis ciekawy i pouczający

:) Opis ciekawy i pouczający dla laików . Myślę że wielu "speców" również dochodziło do sławy metodą prób i błędów.

Podziwiam wytrwałość i zaangażowanie w podniesienie funkcjonalności tego ustrojstwa , choć z opisu wcale nie wynika że chciałeś zrobić z tego "armatę" do FT. Jest lepiej i to cieszy ,a jak życie pokazuje -drogie ,markowe sprzęty też od razu trafiają na warsztat i to dokładnie w tym samym celu.

Jako ciekawostkę dodam że ,odrestaurowanym Haenelkiem 302 na otwartych przyrządach (50m,stojąc) udało mi się kilka razy trafić w kapselek od butelki-- i jakież było zdumienie na twarzy kolegi który obok mnie testował nowiutkiego HW97 to trudno słowami opisać ,bo wyniki miał dużo gorsze . Starego Haenelka dostałem za darmo ,a ile kosztuje HW to wszyscy wiemy :) .Pogrzebałem, u AK.kupiłem co trzeba ,a satysfakcja z efektów unosiła mnie w powietrze. :) .

Zawsze lepiej samemu coś zrobić niż stosować in vitro :)




Diana75; DaystateHarrier&BarskaAC10778

Bardzo fajny temacik.

Ja mam AM 400 i też delikatnie starałem się go przerobić, z początku wymieniłem sprężynę na tuningową, identyczną jak ta w opisywanym tuningu 300'tki, w środek dąłem mniejszą sprężynę i zastosowałem nową projektowaną przeze mnie prowadnicę, oczywiście korek wchodzący do tłoka zastosowałem dość ciężki, dodatkowo podkładki, które jeszcze dodawały kilka g. Efekt: nie mogłem jej naciągnąć za Boga chiny, sprężyny kleszczyły się o siebie, nie działał zaczep sprężyny. Rozłożyłem, złożyłem jeszcze raz zadziałała, choć strasznie chrobotała i trzeszczała po oddaniu strzału prawie urwało mi ramię, a dźwięk był traki jakbym strzelał z pistoletu. Przerażony wymieniłem sprężynę główną na oryginalną, która miała średnicę wewnętrzną nieco większą. Dociążyłem kolbę. Efekt: teraz sprężyny nie kleszcza się, nieco ciężko się naciąga, ale ładnie strzela, 0 odrzutu( do kolby włożyłem ok 500 g metali), nie wiem jak z mocą, wiec gdyby ktoś zrobił taki tuning i pomierzył energię śrutu, prosiłbym o wyniki. Mój AM był prawie nie używany, w idealnym stanie więc nie miałem dużo pracy. Planuję jeszcze wymienić uszczelkę tłoka na zapto, i u rusznikarza zrobić koronę lufy, i nagwintować ją, ponieważ gwint mam jeden obrót przez całą lufę a ponad to jest bardzo płytki, o ile w ogóle tam jest jakiś gwint.....


Witam z Rosji!

Kilka pytań (przepraszam za tłumaczenia techniczne przez Google:)) Airmaster 300 jest Gamo CFX Hiszpanii lub Turcji Kral? Mamy także strojenie, ale w jednoosiowe stres w sprawie przetwarzania wejścia pysk ostrzenia zacisk baterii i instalacji sprężyny gazowe i uszczelki oraz na tłok, po przeprowadzeniu manipulacji 20-22 J w kalibrze 4,5 wychodzi. Kilka nowych pomysłów, widział - dziękuję.

Jeśli jesteś zainteresowany tu jest link, zebrał wszystkich naszych Gamo CFX http://talks.guns.ru/forummessage/96/127528.html

Z poważaniem Polaсk


portret użytkownika mmajstruk

Witamy!

Airmaster to inaczej Kral z Turcji.



Ojciec Donosiciel
Nosił wilk razy kilka, donieśli na Miłka...

Sorri

przeczytaj temat od niechcenia:) w tytule jest już tam, coś strzelać J na więcej niż 10 lat sprężyny gazowe podnieść, Gamo teraz i zaczęła je produkować. Kolejnym naszym uaktualnień - magnetycznej plutonu blokadą, tanie i praktyczne.


Tuning Air Master-a

Dzień dobry. Niedawno tez kupiłem sobie taką wiatrówkę i niestety udało mi się uszkodzić mocowanie naciągu . Gdzie można kupić części zamienne? Czytałem Twój artykuł i jestem pełen podziwu pomysłowości i wykonania. Lubię majsterkować i pewnie później też spróbuję wprowadzić kilka ulepszeń . Jak nie uda mi się kupić oryginalnego uchwytu drążka naciągu to spróbuję wykonać taki jak Twój. Dzięki za artykuł., Pozdrawiam.