Przeróbka wiatrówki Crosman 3576 - cz. 2

Jak tanio strzelać z wiatrówki CO2? Drugie podejście.


Parę miesięcy temu pisałem o przeróbce Crosmana 357 na tankowanie z gaśnicy . Od tamtej pory technologia przeróbki uległa znacznej zmianie, dlatego dziś przyszła pora na kolejną odsłonę artykułu na temat przystosowania tej wartej każdej złotówki na nią wydanej wiatrówki.

Początkowo stosowałem patent "fuqdy" z grupy siekierkowskiej - czyli zawór paintballowy, tzw. fill nipple. Rozwiązanie proste i skuteczne, ale wadą są rozmiary elementów, oraz dość skomplikowany montaż z zastosowaniem klejenia Poxipolem. Dodatkowo od tego rozwiązania odstręcza spory koszt samego zaworu, jak i tzw. mamby, czyli wężyka z szybkozłączką.


Wiatrówki to nasze hobby. Przeróbka wiatrówki Crosman 3576.
Po lewej Crosman z założonym nyplem paintballowym (z zaworem zwrotnym), po środku sam nypel, po prawej - z założoną dodatkowo szybkozłączką paintballową do tankowania CO2. W końcówkę szybkozłączki wkręcona jest zwyczajna kalamitka (smarowniczka) M10x1 w celu dostosowania do wężyka od deep13


Ponieważ od zawsze preferuję system kolegi "deep13" wykorzystujący wężyk od smarownicy i kalamitkę jako prostszy i tańszy, kolejnym patentem było wytoczenie własnego zaworu, łączącego właściwy zawór z fill nipple z końcówką kalamitki. Nadal jednak było to rozwiązanie zbyt duże, by zawór ukryć w okładzinach.


Wiatrówki to nasze hobby. Przeróbka wiatrówki Crosman 3576.
Zawór wzorowany na fill nipple z końcówką kalamitki nadal jest zbyt długi i wystaje z okładzin rękojeści rewolweru


Na drugim zlocie Airguns.pl w Mińsku "deep13" podzielił się ze mną how know swojego zaworu, opartego na fabrycznej kalamitce. Na bazie tego patentu powstał również nowy zawór do Crosmana 357 i podobnych.


Wiatrówki to nasze hobby. Przeróbka wiatrówki Crosman 3576.
Zawór w kalamitce by "deep13"


Na upartego da się to zrobić w domu przy użyciu stosunkowo prostych narzędzi - jedyna trudność w centrycznym wykonaniu gwintowanego na M6 otworu w końcówce śruby M8x1 - materiału jest tak mało, że nawet drobne odchylenie powoduje skrzyżowanie nitek gwintów i w efekcie nieszczelność całego zaworu. Sam zawór jest wykonany według opisywanego wcześniej pomysłu deep13, jednak na kalamitce z gwintem M6 i z zastosowaniem grzybka zaworu o średnicy 3 mm, z łebkiem 4 mm, uszczelnianego oringiem 2x1. Dzięki temu zminiaturyzowaniu korpusem zaworu jest śruba dociskowa kapsuły, a sam montaż polega na usunięciu fabrycznej śruby M6, rozwierceniu i przegwintowaniu otworu po niej na M8x1, wkręceniu od strony wewnętrznej nowej śruby dociskowej, oraz wkręceniu w jej końcówkę owiniętej teflonem kalamitki z opisywanym wcześniej grzybkiem zaworu.


Wiatrówki to nasze hobby. Przeróbka wiatrówki Crosman 3576.
Zawór do Crosmana 357 w częściach


Następnie wiercimy w denku pustej kapsuły otwór fi 1 mm, w zagłębieniu łebka śruby dociskowej umieszczamy oring 3x1,5 który nam całość uszczelni i dokręcamy śrubę dociskową używając klucza 7mm zakładanego na kalamitkę.


Wiatrówki to nasze hobby. Przeróbka wiatrówki Crosman 3576.
Zawór do Crosmana 357 zamontowany w wiatrówce


Od tej pory możemy tankować nasz rewolwer z gaśnicy, zaś z zewnątrz nikt nie zauważy przeróbki - kalamitkę widać dopiero po zdjęciu okładzin.


Wiatrówki to nasze hobby. Przeróbka wiatrówki Crosman 3576.
Zawór do Crosmana 357 zamontowany w rewolwerze - widok z okładziną


Co prawda dla mnie to akurat utrudnienie, bo na strzelnicy łatwiej mi tankować rewolwery z wystającą końcówką - nie trzeba do tego ściągać okładzin wtedy. Ale wielu osobom bardzo zależy na estetyce sprzętu i taki wystający zawór rani ich poczucie estetyki.

Oczywiście nadal można używać rewolweru ze standardowymi kapsułami 12 gram CO2 - zawór wtedy pracuje jak stara śruba dociskowa.

Autor: Maciej "Miki" Bajkowski
Zdjęcia: autor